Valparaíso, Chili

Valparaíso is een stad in Chili en ligt op uur vanaf Santiago (de hoofdstad) aan de kust.

Als je vooral meer wil lezen over Valparaíso sla dan de volgende twee alinea’s over.

valparaiso chili

(Bron bovenstaande foto’s)

Ik vertrok vanuit Mendoza, Argentinië met de nachtbus naar deze stad. Om 2 uur ’s nachts stopte de bus en moest iedereen er uit om op de grens de stempel te halen voor Chili. In Mendoza was het 35 graden en hier onder de 5 graden. Daar had ik even niet op gerekend…. De bus zou om 6 uur in de ochtend aankomen. Echter om 5 uur werden we de bus uitgezet, we waren al in Valparaiso. Een uur te vroeg, waardoor we ergens langs de weg stonden omdat het busstation nog niet open was! Ik vroeg de buschauffeur waar ik ergens een taxi kon vinden. Ik had van te voren wel een hostel gevonden, maar dat was 30 minuten lopen en je moest door een onveilig stuk. Hij zei dat ik maar moest vragen bij het tankstation. Ik werd op mijn schouder getikt door een Frans koppel die ook een taxi zochten. Eerst maar een geldautomaat zoeken. Het voelde niet echt fijn om midden in de nacht te pinnen en de creditcard van de Fransen werkte  ook niet. Gelukkig kreeg ik er wel wat geld uit.

Nergens konden we een taxi vinden, daarom besloten we om in de richting van het hostel te lopen. Gelijk werden we aangesproken door een paar dronken jongeren. Volgens hen liepen we richting een onveilige buurt en konden we beter in deze omgeving een hotel zoeken. Dus, liepen we met hen terug richting het busstation waar zij een accommodatie kenden. Zij belden aan en na 5 minuten leunde een vrouw uit het raam en schreeuwde dat het nog te vroeg was. Het zag er sowieso niet uit, dus ik wilde er liever niet blijven. Gelukkig zag ik in de verte de lichten aangaan bij het busstation. Na een uur rondlopen en een taxirit van 10 minuten kwamen we eindelijk aan bij het hostel. De Fransen gingen gelijk op pad, maar ik ben daar op de bank in slaap gevallen.

In de middag ben ik samen met een jongen van het hostel naar Vina del Mar geweest. Een stadje verderop met een mooi(er) strand. Je kunt daar komen met een collectivo, je bent er binnen 10 minuten. Het is vrij toeristisch met veel hoge gebouwen en het water is ijskoud! Hoewel de zon heel sterk is, word het door de wind vanaf de zee toch aangenaam tot zelfs frisjes. Best gevaarlijk want hierdoor verbrandde ik mijn voeten.

De volgende dag ben ik de stad rondgelopen. Het is een heel mooi stadje wat tegen een heuvel aanligt. Er zijn veel gekleurde huisjes en mooi geschilderde trappen die naar de volgende ‘laag’ van de stad leiden. Wel heel makkelijk om te verdwalen! Naast trappen zijn er een paar liften om naar boven te gaan. Er is een gratis wandeltour die je kunt doen, deze schijnt heel erg de moeite waard te zijn. Ze vertellen interessante verhalen en je gaat zelfs bij bewoners langs.

Voor de lunch gingen we naar een overdekte markt waar ze vooral groente, fruit en verse vis verkopen. Als je in de markt een verdieping naar boven gaat kom je uit bij een aantal restaurantjes. De meeste hebben hetzelfde op het menu staan, maar er zit wel verschil in prijs. Ga er alleen heen als je van vis houd, want daar ruikt het overal naar. Ik heb daar een heerlijke witte vis gegeten, La Reina. Deze markt zit vlakbij het busstation.

Bij de haven kun je op een van de bootjes stappen en vaar je langs de stad richting Vina del Mar en weer terug. Onderweg krijg je een mooi uitzicht op de stad en zie je zeeleeuwen rondzwemmen.

valparaiso chili

valparaiso Chili

valparaiso chii
Wat je sowieso moet doen in Valparaíso

Vis eten!
Het ligt tenslotte aan de kust. Zelf zijn de Chilenen erg van de gefrituurde vis.

Een wandeling of city tour door de stad.
Het is een hele wandeling die heuvels op, maar het zeker waard. Je kunt er mooie foto’s maken.

Met één van de liften de heuvel op.
Als ze het doen tenminste…

Extra optie: oud en nieuw vieren.
Volgens de Chilenen is Valparaiso dé plek in Chili om oud en nieuw te vieren. Het hoogte punt is daarbij het vuurwerk waarvoor de Chilenen al vroeg in de avond klaar zitten in de buurt van de haven.

Misschien wil je dit ook lezen?

4 reacties op “Valparaíso, Chili

Floor 3 april, 2013 at 11:15

Ik wilde al weer een opmerking maken over je mooie foto (‘s), tot ik de rest van het verhaal las. Soortgelijke ervaring gehad in Denpasar, niet leuk om in een onbekende stad rond te lopen in het donker. Uiteindelijk wel een leuke tijd gehad?

Michelle @ The World is a Book 3 april, 2013 at 21:00

Zo leuk om te lezen! Ziet er super mooi uit daar; Chili lijkt me sowieso fantastisch.

T 7 april, 2013 at 00:21

dat eerste deel is heel vervelend, maar je hebt je goed gered.

Verder het ziet er verder heel mooi uit.

Anne 15 oktober, 2013 at 21:29

Oh wat ziet dit er mooi uit! Je eerste twee alinea’s vind ik echter wel spannend hoor, pff. Ik weet hoe naar het is om je onveilig te voelen in een andere stad, maar zo midden in de nacht.. Hm, ik kan het me helemaal voorstellen!